Recensie: Slavenhaler, Rob Ruggenberg

Tyn van Campen verloor op jonge leeftijd zijn moeder en nu ook zijn vader is gestorven gaat hij op zoek naar het enige familielid dat hij nog heeft, zijn halfzusje Obaa. Zij is door zijn vader verwekt bij een Afrikaanse slavin, en het enige wat Tyn over haar weet is dat ze in het dorp Chama aan de Afrikaanse Goudkust woont. Hij wordt scheepsjongen op een slavenschip dat naar Afrika vaart en weet Chama te bereiken. Eenmaal in het dorp aangekomen komt hij er achter dat Obaa verbannen is uit het dorp. Obaa moet het opnemen tegen woedende krijgers, sluwe tovenaars en wrede slavenhandelaars. Zullen Tyn en Obaa elkaar vinden?

Slavenhaler is een spannend en confronterend verhaal over twee jonge mensen voor wie vrijheid niet vanzelfsprekend is. Beiden krijgen te maken met de hartverscheurende slavenhandel uit de 17e eeuw. Ruggenberg gaat, net als in zijn andere boeken, de confrontatie met een groezelig gedeelte uit de Nederlandse geschiedenis niet uit de weg. Slavenhaler brengt je van de slavenhandel aan de Afrikaanse Goudkust via de tovenaars in het binnenland van West-Ghana naar de slavenmarkten in Brazilië. Ruggenberg schrijft op meeslepende wijze en laat de hoofdpersonen echt tot leven komen. Je krijgt als lezer meteen sympathie voor Tyn en Obaa en hoopt vurig dat ze elkaar zullen ontmoeten.

Slavenhaler is het tweede boek van Rob Ruggenberg, na het succesvolle debuut Het verraad van Waterdunen, dat werd genomineerd voor de Thea Beckman Prijs. Net als voor zijn debuut deed Rob Ruggenberg ook voor dit boek uitgebreid onderzoek. Op de site die bij dit boek hoort lees je dat het boek gebaseerd is feiten. Neem vooral eens een kijkje, want de site staat vol met interessante weetjes die een goede aanvulling zijn op het boek. Houdt je van spannende historische romans, lees dan ook Manhatan en IJsbarbaar van dezelfde schrijver.

(Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost jou niks, maar helpt mij om mijn website te onderhouden.)