Recensie: Vriendjes, Eric Carle

Deze maand verscheen het nieuwe prentenboek Vriendjes van Eric Carle, auteur van kinderfavoriet Rupsje Nooitgenoeg. Met zijn karakteristieke manier van illustreren stelt Carle ons voor aan twee vriendjes die altijd samen waren. Ze speelden samen, renden samen en vertelden elkaar geheimen. Maar op een dag was de jongen helemaal alleen. Zijn vriendinnetje was weg. Ze was verhuisd naar een plek ver bij hem vandaan. Het jongetje reist langs rivieren, bergen, uitgestrekte weilanden en een donker bos, slaapt onder sterren, loopt door de regen en een bloementuin om haar te zoeken.

Carle baseerde het verhaal van Vriendjes op een geschiedenis uit zijn eigen jeugd. Achter in het boek staat een oude foto van hemzelf als 3-jarige met een vriendinnetje uit de straat waar hij woonde. Carle verhuisde van Amerika naar Duitsland toen hij zes jaar was en heeft haar sindsdien nooit meer gezien. Gelukkig voor de kleine lezertjes vinden de vriendjes in Vriendjes elkaar weer terug.

Vriendjes is een lief verhaal over vriendschap. De illustraties zijn prachtig, zoals we gewend zijn van Carle. Zijn speciale collagetechniek levert elke keer weer vrolijke en unieke plaatjes op. Carle koos er bewust voor om het jongetje tijdens zijn reis onzichtbaar op de illustraties te laten zijn, zodat elk kind zichzelf in het verhaal kan plaatsen.

Het verhaal is prettig om te lezen: het heeft een simpele tekst, beeldende avonturen en een fijn einde. De overgang tussen de verschillende reisepisodes is soms wat abrupt en de bruiloft op het einde is onverwacht, wat het verhaal iets sprookjesachtigs geeft. Uiteindelijk is Vriendjes niets minder dan een fantastisch, lief en prachtig geïllustreerd verhaal over een bijzondere vriendschap.

Vriendjes / Eric Carle / 2014 / Gottmer / 2-5 jaar

(Ik maak gebruik van affiliate links. Dit kost jou niks, maar helpt mij om mijn website te onderhouden.)