Recensie: De Grijze Jager 10 / De keizer van Nihon-Ja, John Flanagan

Will en Halt zijn samen met Alyss op een diplomatieke missie in Toscana, wanneer ze onverwachts bezoek krijgen van hun vriendin Evanlyn, de kroonprinses van Araluen. Zij maakt zich grote zorgen over Arnaut, die bij de keizer van Nihon-Ja (een land dat veel op ons Japan lijkt) te gast is om daar zijn vechtkunsten te verbeteren. Evanlyn heeft al lange tijd niets van Arnaut vernomen en wil hem gaan zoeken. Will, Halt en Alyss vergezellen haar. Ook Selethen, hun vriend uit Arrida (zie Losgeld voor Erak, boek 7) sluit zich bij hen aan.

Arnaut is ondertussen betrokken geraakt bij een opstand tegen keizer Shigeru. Arnaut schaart zich aan de kant van de keizer en samen met een handjevol krijgers vluchten ze de bergen in, waar de sneeuw hen voorlopig zal beschermen tegen het leger van verrader Arisaka en zijn Senshi-krijgers. Zal het Will en zijn vrienden lukken om Arnaut en de keizer te vinden? Zullen de keizer en zijn kleine groepje volgelingen in staat zijn het machtige leger van hun tegenstanders te verslaan?

Met het tiende deel is er bijna een einde gekomen aan de Grijze Jager-serie. Er volgen nog twee delen en dan is het toch echt over. De keizer van Nihon-Ja is een zeer geslaagde toevoeging aan de reeks verhalen over de Grijze Jager Will en zijn vrienden. Elk boek in de serie heeft een eigen karakter, zo ook het tiende deel. De keizer van Nihon-Ja geeft ons een lesje in trouw, vriendschap, doorzettingsvermogen, loyaliteit en opkomen voor het goede in de wereld. Nog niet eerder stond Arnaut centraal in het verhaal. In eerdere delen was hij vooral het onderwerp van de plagerijen van Will en Halt. In De keizer van Nihon-Ja bewijst Arnaut een volwassen, talentvolle, slimme en sterke man te zijn geworden.

Flanagan schrijft op beeldende wijze, waardoor je als lezer het verhaal als het ware voor je ziet afspelen. Het boek is een van de dikste uit de serie, maar ook een van de beste. De spanning, de sfeer, de humor, de dialogen en de afwisseling tussen de verhaallijnen van de verschillende karakters: het is allemaal goed uitgewerkt. Toegegeven, het verhaal had wat kunnen worden ingekort. Vooral het middengedeelte over de voorbereiding op de aanval van het grote Senshi-leger wordt uitvoeriger beschreven dan noodzakelijk is. Desondanks is De keizer van Nihon-Ja enorm spannend en vermakelijk. De serie wordt beter en beter. Dat beloofd wat voor de komende twee delen!

De Grijze Jager – De keizer van Nihon-Ja (boek 10) / John Flanagan / 2011 / Gottmer Uitgevers Groep / 9+