Recensie: De Grijze Jager 3 / Het ijzige land, John Flanagan

De Grijze Jager 3 - Het IJzige Land

Het derde deel in de spannende serie over Will en zijn vrienden van kasteel Redmond heet Het ijzige land. Na de oorlog die zich in de eerste twee delen uit de Grijze Jager-serie afspeelde, zijn de gevolgen ervan voor velen nog merkbaar. Will en Evanlyn (die eigenlijk Cassandra heet en de dochter van koning Duncan van Araluen is) zijn door de Skandiër Erak gevangen genomen en worden door hem meegenomen naar het ijzige Skandia, waar ze verkocht worden als slaaf.

Will raakt door het harde leven al snel verslaafd aan warmkruid, het enige middel om de kou nog enigszins verdraagbaar te maken. Erak, die tijdens de lange reis naar Skandia enigszins gesteld is geraakt op de jongen, ziet Will veranderen in een uitgemergelde en apathische schim en besluit hem en Evanlyn te helpen ontsnappen. Dat lukt en Evanlyn voert Will naar een hut in de bergen waar ze haar best doet om Will van zijn verslaving af te helpen, zodat ze aan de rit naar huis, naar Araluen, kunnen beginnen.

Grijze Jager Halt wil niets liever dan achter zijn leerling Will aangaan en hem bevrijden uit de handen van de Skandiërs. Wills beste vriend Arnaut, die zich deels verantwoordelijk voelt voor de gevangenneming van Will en Evanlyn, reist met hem mee. Ze reizen door Gallica, waar Arnaut als ridder al snel een reputatie opbouwt. Dit ontgaat ene ridder Deparnieux niet. Hij voelt zich door Arnaut in zijn positie bedreigd en weet Halt en Arnaut gevangen te nemen. Halt broedt op een ontsnappingsplan.

Lukt het Evanlyn om Will van zijn verslaving af te helpen? Overleven ze in de ijskoude berghut? Zullen Halt en Arnaut kunnen ontsnappen aan ridder Deparnieux?

Het derde deel is, net als de voorgaande delen, een spannend avonturenverhaal. Deel een, De ruïnes van Gorlan, draaide vooral om de kennismaking met de hoofdpersonen. In deel twee, De brandende brug, ging het met name om de oorlog tegen Morgarath. Het derde deel kent geen grote veldslagen, maar volgt twee verhaallijnen: die van Will en Evanlyn, en die van Halt en Arnaut. Het tempo waarin het verhaal zich ontwikkelt ligt wat lager als in de eerste twee delen, soms iets te laag. Vooral de verhaallijn van Halt en Arnaut mist een bepaalde vaart. Toch blijft ook dit weer een boek die je met moeite kunt wegleggen.

Een groot pluspunt van de serie is dat de wereld van de Grijze Jager veel lijkt op onze wereld. Gallica heeft veel weg van Frankrijk, Araluen van Engeland en Skandia zou maar zo ons Scandinavië kunnen zijn. Dat maakt het voor de lezers gemakkelijk om zich in te leven in het verhaal. De jong-volwassen hoofdpersonen zijn hard op weg om volwassenen te worden. Ze krijgen dan ook te maken met de wreedheid van sommige volwassen personagers. Deze wordt echter nooit expliciet uitgewerkt, waardoor het verhaal ook voor de jongere lezers vanaf 9 jaar geschikt blijft.

De Grijze Jager – Het ijzige land (boek 3) / John Flanagan / 2008 / Gottmer Uitgevers Groep