Recensie: Gladiator 1 / Vechten voor vrijheid, Simon Scarrow

De jonge Marcus Cornelius Primus heeft een heerlijk leventje, totdat zijn vader voor zijn ogen wordt vermoord en hij samen met zijn moeder op de slavenmarkt belandt. Hij komt terecht in een gladiatorenkamp waar hij moet leren vechten om te overleven. Het leven is zwaar, maar Marcus weet zich goed staande te houden. Hij wil in leven blijven om zijn vader te wreken en zijn moeder uit haar slavenbestaan te bevrijden. Hij draagt echter een levensgevaarlijk geheim met zich mee, iets wat zijn toekomst volledig zal veranderen.

Op een dag wordt Marcus uitgedaagd voor een duel op leven en dood. Marcus toont zijn goede hart door het leven van de jongen met wie hij vecht te sparen, maar of hij daarmee zijn eigen leven redt is nog maar de vraag. Soms moet je hard zijn, maar Marcus weigert zich te verlagen tot het niveau van de mannen die zijn vader vermoordden. Is hij hard genoeg voor een bestaan als gladiator? Zal hij in leven blijven?

Gladiator – Vechten voor vrijheid is het eerste deel in een serie over de jonge Marcus. Simon Scarrow heeft een zeer prettige schrijfstijl. Het verhaal is enorm spannend, leest als een trein en heeft een vlot tempo. Hoewel het soms onwaarschijnlijk lijkt wat de 10-jarige Marcus allemaal mee moet maken, is het verhaal toch geloofwaardig. Marcus leert al snel op welke momenten hij risico’s kan nemen en wanneer hij zich beter bij de situatie kan neerleggen. Dit inzicht blijkt meerdere keren levensreddend te zijn.

Gladiator – Vechten voor vrijheid is een heerlijk spannende historische roman voor jongens (en meisjes) vanaf 9 jaar. Wie bijvoorbeeld van de Grijze Jager-serie van John Flanagan heeft genoten zal ook deze serie kunnen waarderen. Het taalgebruik van Simon Scarrow verschilt wel wat van die van Flanagan, is vooral wat volwassener, maar het verhaal is net zo spannend, misschien nog wel spannender! Wie het eerste deel uit heeft zal niet kunnen wachten om in het volgende te beginnen.

• de recensie van De Grijze Jager, uit de populaire serie van John Flanagan.
  • de recensie van de Broederband-serie van John Flanagan.