Recensie: De Grijze Jager 8 / De koning van Clonmel, John Flanagan

Was Will Verdrag in het eerste deel uit de Grijze Jager-serie nog een jong ventje die zijn training als Grijze Jager nog moest beginnen, ondertussen is hij uitgegroeid tot een zelfverzekerde volwaardige Grijze Jager. Nadat John Flanagan het chronologische verhaal over de avonturen van Will en zijn vrienden (boek 1-6) even onderbrak voor een flashback (boek 7), gaat hij met De koning van Clonmel weer verder waar hij was gebleven. Het verhaal begint enkele maanden na de avonturen van Will in Macindaw (boek 5 en 6).

Will hoopt op de jaarlijkse bijeenkomst van de Grijze Jagers zijn oude mentor Halt weer te zien, maar krijgt daar te horen dat Halt in het westelijke Hibernia geruchten onderzoekt over een gewelddadige religieuze sekte, de Buitenstaanders. Wanneer Halt terugkomt brengt hij zorgelijke berichten met zich mee. Het is noodzaak om deze sekte te stoppen, voordat ook het laatste koninkrijk van Hibernia ten prooi valt aan de Buitenstaanders en de weg vrij is om Araluen aan te vallen. Koning Ferris van Clonmel doet niets om zijn onderdanen te beschermen en dus gaan Halt, Will en Arnaut naar Clonmel om de Buitenstaanders voor eens en voor altijd te stoppen.

Onderweg vertelt Halt hen over zijn jeugd. Hij werd als kroonprins geboren in Hibernia, maar vluchtte op zijn 18e het land uit. Zijn tweelingbroer Ferris probeerde hem meerdere keren te vermoorden en Halt voelde zich niet langer veilig. Nu, vele jaren later, zoekt hij zijn broer weer op. Ferris wil echter niets weten van een krachtig optreden tegen de Buitenstaanders en hun leider Tennyson. Een duel tussen Arnaut en twee van Tennysons sterkste strijders lijkt de enige manier om de zaak op te lossen. Zal Arnaut de duels overleven? Lukt het Halt om zijn broer ervan te overtuigen om voor zijn volk op te komen? Zal het lukken de Buitenstaanders te verslaan?

In dit achtste deel krijgen we eindelijk een glimp van het verleden van Halt te zien. Tot dusverre was Halt een knorrige Grijze Jager, omhult met vele mysteries. Nu wordt duidelijk waar Halt vandaan komt en wat hij in zijn jeugd heeft meegemaakt. De uitwerking van de overige karakters is soms wat magertjes.

De hoofdpersonen zijn geloofwaardige personages met menselijke twijfels, humor en kracht. Toch mis je een bepaalde emotionele ontwikkeling van de karakters. Zo wordt in de eerste paar hoofdstukken de opbloeiende relatie tussen Will en Alyss beschreven, terwijl Alyss in het vervolg geen enkele keer wordt genoemd. Als Will echt zo verliefd is op Alyss als hij in het begin van het boek lijkt te zijn, dan zou hij tijdens de avonturen in Clonmel vaak aan haar terugdenken. Dat blijkt geen enkele keer zo te zijn. Ook een aantal andere karakters blijven onderbelicht, zoals Ferris en de drie Genovezen. Zij hadden wat mij betreft beter kunnen worden uitgewerkt.

De eerdere delen zijn vooral spannende avonturenverhalen waarin de vriendschap tussen de hoofdpersonen centraal staat. De koning van Clonmel is wat dat betreft een beetje anders. Spannend is het boek nog steeds, maar de verhaallijn is minder voorspelbaar als eerdere delen en daardoor uitdagender om te lezen. De verschillende elementen in dit verhaal – een religieuze sekte, de familieperikelen van Halt, spannende duels, reusachtige tegenstanders, vergiftigende sluipmoordenaars – worden door Flanagan grondig uitgewerkt, waardoor je de grote verhaallijn nergens kwijt raakt. Doordat het verhaal wat complexer is dan eerdere delen moet je goed je aandacht erbij houden, maar dat maakt het verhaal juist interessanter om te lezen.

De koning van Clonmel is een waardig vervolg in de serie van de Grijze Jager. Flanagan verslapt geen moment en ik kan dan ook niet wachten om te beginnen in het vervolg in dit tweeluik over de avonturen in Hibernia, Halt in gevaar.

De Grijze Jager – De koning van Clonmel (boek 8) / John Flanagan / 2010 / Gottmer Uitgevers Groep