Recensie: De Grijze Jager 5 / De Magiër van Macindaw, John Flanagan

Will Verdrag, de hoofdpersoon uit de serie over de Grijze Jager, is sinds zijn avonturen in de eerste vier delen uit de serie niet langer een leerling van de Grijze Jager Halt. Door zijn heldhaftige optreden in de voorgaande delen is hij in deel vijf, De Magiër van Macindaw, bevorderd tot een volwaardig Grijze Jager met een eigen leen (een soort provincie), het relatief rustige eiland Zeeklif.

Will krijgt nauwelijks tijd om aan zijn nieuwe positie wennen. Hij wordt door Halt en diens vriend Crowly op een geheime missie naar het noorden van het land gestuurd. In het leen Noordam dreigt een gevaarlijke situatie te ontstaan. Het kasteel Macindaw is een belangrijke grenspost die het land beschermt tegen de Scoti. De kasteelheer Syron is getroffen door een mysterieuze ziekte en er ontstaat een opvolgingsstrijd tussen zijn zoon Orman en zijn neef Keren. Ook doen er geruchten over tovenarij in het naastliggende Grimsdalwoud de ronde.

Het zal niet lang duren voor de Scoti het kasteel in bezit zullen nemen en vervolgens ook Araluen zullen aanvallen. Om dit te voorkomen gaat Will naar kasteel Macindaw om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Hij krijgt daarbij hulp van zijn vriendin Alyss, die bij de diplomatieke dienst werkt. Zij doet zich voor als vrouwe Gwendolyn en samen komen ze op het spoor van de tovenaar Malkallam. Niets is echter wat het lijkt, en voordat Will en Alyss samen kunnen bespreken wat ze hebben ontdekt gebeurt er iets onverwachts. Lukt het Will en Alyss om niet ontmaskerd te worden? En wie is toch die mysterieuze tovenaar Malkallam?

De Magiër van Macindaw is het spannende vijfde deel uit de Grijze Jager-serie. Ondanks het ontbreken van een grote groep vijanden en een heftige veldslag zit de spanning er goed in. Een geheimzinnige tovenaar, de undercover operatie van Will en Alyss en de opstandige sfeer in het kasteel zorgen ervoor dat je soms op het puntje van je stoel zit te lezen. Jammer is wel dat Flanagan net als in voorgaande delen verzuimt om de karakters goed uit te werken. Er is nauwelijks ruimte voor het beschrijven van emoties.

De verliefdheid tussen Will en Alyss komt bijna uit de lucht vallen, de angst van Alyss voor het Grimsdalwoud blijkt van korte duur en ook haar gevoelens tijdens haar gevangenschap zijn slecht uitgewerkt. Het taalgebruik is soms wat ouderwets en het verhaal op sommige momenten ietwat voorspelbaar. Dat neemt gelukkig niet weg dat De Magiër van Macindaw een spannend boek is dat door velen met plezier zal worden gelezen. Het vervolg op dit vijfde deel is te lezen in Het beleg van Macindaw (boek 6).

De Grijze Jager – De Magiër van Macindaw (boek 5) / John Flanagan / 2008 / Gottmer Uitgevers Groep